یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

تأثیر رابطه نامشروع پیش از ازدواج در دریافت مهریه چیست؟

مساله درباره زندگی شما است، گاهی یک مشاوره می تواند از مشکلات بسیاری جلوگیری کند.

تأثیر رابطه نامشروع پیش از ازدواج در دریافت مهریه چیست؟

۲ بازديد

تأثیر رابطه نامشروع پیش از ازدواج در دریافت مهریه چیست؟باید بگوییم که پاسخ این سؤال به در شاخه فریب در ازدواج قرار می‌گیرد. درصورتی‌که پس از ازدواج معلوم شود زن با یک یا چند پسر ارتباط نامشروع داشته و این موضوع موجب آسیب به اعتبار و آبروی همسر و خانواده او شود، آیا مرد می‌تواند شکایت کند؟

مجازات رابطه نامشروع و حامله شدن از دوست پسر
رابطه نامشروع

در این حالت آیا رابطه نامشروع پیش از ازدواج زن در دریافت مهریه اثر دارد؟ آیا مرد باید به زن مهریه بپردازد؟ تکلیف مجازات زنی که رابطه نامشروع داشته چه می‌شود؟ آیا مرد می‌تواند مطالبه هزینه‌های مراسم ازدواج را داشته باشد؟

در زمینه رابطه نامشروع پیش از ازدواج باید ابتدا رابطه نامشروع را تعریف کنیم. رابطه نامشروع رابطه‌ای است که میان زن و یک مرد نامحرم ایجاد می‌شود… این رابطه می‌تواند از یک بوسه تا ارتباط جنسی متفاوت باشد.

 ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی در این زمینه بیان می‌دارد:

هرگاه زن و مردی که میان آنها علقۀ زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت دون زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه بشوند، به شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم می‌شوند ولی اگر این عمل با اکراه باشد، فردی که با اکراه مرتکب جرم شده تعزیر می‌شود.

براساس ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی زنا این‌طور تعریف می‌شود: زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقۀ زوجیت بین آنها نبوده و از موارد و طی به شبهه نیز نباشد.

مجازات رابطه نامشروع با دختر باکره

زنا جرمی است که برای آن حد مشخص شده است و کیفیت و نوع مجازات آن در شرع معلوم شده است اما باید بدانید که رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است بنابراین قاضی می‌تواند بین یک تا نود و نه ضربه شلاق برای هرکدام از طرفین مشخص کند.

حالا بیایید درباره رابطه نامشروع قبل از ازدواج صحبت کنیم و اینکه تأثیر رابطه نامشروع پیش از ازدواج در دریافت مهریه چیست؟ باید بگوییم که درصورتی‌که بین زن و مردی صیغه‌ای خوانده‌شده باشد و آنها رابطه جنسی برقرار کنند، مرد موظف است مهریه را بپردازد؛ اما اگر رابطه جنسی پیش از ازدواج و محرمیت باشد، علاوه بر مجازات شلاق برای دو طرف، درصورتی‌که بکارت زن آسیب‌دیده باشد مرد باید به او مهرالمثل بپردازد.

برای انجام مشاوره حقوقی تلگرامی و آنلاین کلیک کنید.


اگر مردی بعد از ازدواج متوجه شود که همسرش قبل از ازدواج با او با مرد نامحرمی رابطه داشته و دوشیزه نیست، اگر در زمان عقد صراحتاً دوشیزگی زن شرط شده باشد زن دوشیزه نباشد، مرد می‌تواند با خیار تدلیس نکاح را فسخ کند.

برای فسخ نکاح کردن با استناد به خیار تدلیس شرایطی وجود دارد مثل این حقیقت که زن قبل از نکاح باکره نبوده باشد. برای ثابت شدن ازاله بکارت زن قبل از عقد به خاطر دوام ازدواج، مرد مدعی حساب می‌شود و باید ثابت کند که باکره نبودن زن به قبل از ازدواج مربوط است و از طریق فردی به جز شوهر انجام شده است.

 همچنین باید بگوییم که اگر مرد قبل از عقد از باکره نبودن زن آگاه باشد، حق فسخ از شوهر ساقط می‌شود؛ زیرا با اطلاع به گذشته زن برای ازدواج اقدام کرده است.

روشهای اثبات رابطه نامشروع

باید بدانید که رابطه نامشروع مسئله‌ای جدا از مهریه و طلاق و هزینه‌های عروسی می‌باشد. باید بگوییم

رابطه نامشروع پیش از ازدواج در دریافت مهریه ازدواج تأثیری ندارد. مهریه یکی از حقوق زن است که در زمان ازدواج به زن تعلق می‌گیرد و بنابراین ادعای اینکه روابط پیش از ازدواج زن در مهریه ازدواج او مؤثر است اشتباه است.

مگر اینکه در زمان ازدواج صراحتاً شرط دوشیزگی خانم مطرح شود و بعداً مشخص شود خانم دوشیزه نبوده در این حالت مرد می‌تواند به دلیل فریب در ازدواج خواستار فسخ نکاح شود و مطالبه خسارت کند؛ اما لازم است ادعای خود را در دادگاه ثابت کند.

لازم است این مسئله را بدانید که اگر مردی مدعی شود که همسرش زنا کرده است باید بتواند آن را اثبات کند و اگر نتواند این رابطه را ثابت کند مرتکب جرم قذف شده است و مجازات جرم قذف برای او تعیین می‌شود.

ماده ۲۲۱ قانون مجازات
زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد.
تبصره ۱ جماع با دخول اندام تناسلی مرد به اندازه ختنه‌گاه در قُبُل یا دُبُر زن محقق می‌شود.
تبصره ۲- هرگاه طرفین یا یکی از آنها نابالغ باشد، زنا محقق است لکن نابالغ مجازات نمی‌شود و حسب مورد به اقدامات تأمینی و تربیتی مقرر در کتاب اول این قانون محکوم می‌گردد.

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی
هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.

ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی
چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.

ماده ۴۳۸ قانون مدنی
تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.

ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی
هرگاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح‌شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.